Strok haba ancam kesihatan diri

Cuaca panas yang melanda negara kini boleh mendatangkan pelbagai kesan tidak baik terhadap kesihatan diri seperti sakit tekak, batuk dan demam sekiranya badan tidak cukup air.

Cuaca panas memberi kesan tidak baik kepada kesihatan diri (gambar hiasan).

Lebih membimbangkan, antara ancaman merbahaya lain yang bakal dihadapi sekiranya badan berhadapan cauca panas melampau ialah strok haba yang boleh mendatangkan pelbagai komplikasi kesihatan.

Pegawai Perubatan, Jabatan Kemalangan dan Bahagian Kecemasan Hospital Pantai Sungai Petani, Dr. Nor Eliza Amira Zakaria berkata, strok haba bukan sahaja boleh berlaku kepada manusia tetapi juga kepada haiwan.

Dr Nor Eliza Amira Zakaria

Strok haba berlaku apabila suhu badan meningkat dengan cepat (41 darjah Celcius atau lebih) akibat terdedah kepada cuaca panas yang berterusan semasa menjalankan aktiviti fizikal.

Katanya, golongan yang berisiko terkena strok haba ialah kanak-kanak, warga emas terutamanya yang mengalami penyakit jantung, buah pinggang, paru-paru atau sedang mengambil beberapa jenis ubat

“Masalah ini akan berlaku apabila suhu badan anda naik dengan cepat dan ketara tetapi anda tidak boleh melakukan sebarang cara untuk mengendalikannya kecuali jika ada rawatan strok haba diberikan.

Air adalah sumber kehdupan, pastikan anda minum banyak air apabila berada di bawah cuaca terik matahari (gambar hiasan).

“Situasi ini boleh terjadi ekoran anda berada di tempat yang terlampau panas terlalu lama dan lebih membahayakan ia boleh berlaku tiba-tiba tanpa menunjukkan sebarang keadaan yang berkaitan sehingga boleh menyebabkan pesakit berhadapan kerosakan otak serta organ dalaman,” katanya kepada Zonasuri, baru-baru ini.

Apakah implikasi cuaca panas yang melampau?

Dr. Nor Eliza Amira  turut menjelaskan individu yang tidak terbiasa dengan cuaca panas berisiko lebih tinggi mengalami keletihan panas atau panas terik lantaran tubuh terpaksa menyesuaikan diri dengan perubahan suhu secara tiba-tiba.

Katanya, individu wajar mengetahui tanda atau simptom yang dialami ada kaitan dengan masalah strok haba kerana kesedaran awal boleh menyelamatkan diri daripada sebarang gejala.

Apakah tanda dan gejala panas terik?

•Suhu badan 40 darjah C atau lebih tinggi

•Kekeliruan, ucapan yang tidak jelas, status mental yang berubah

•Kulit terasa panas dan kering apabila disentuh, kulit memerah

•Berpeluh banyak

•Mual dan muntah

•Nafas cepat

•Sakit kepala

Apakah faktor risiko terkena panas?

Beberapa faktor dapat meningkatkan risiko cuaca panas dan strok haba. Faktor risiko ini merangkumi:

1.Umur

Kanak-kanak dan orang tua yang berumur 65 tahun ke atas berisiko tinggi mengalami panas terik. Bagi kanak-kanak kecil, sistem saraf pusat mereka belum berkembang sepenuhnya, sedangkan orang dewasa yang berusia lebih dari 65 tahun mungkin mengalami fungsi sistem saraf pusat yang merosot. Kedua-dua kumpulan umur juga mungkin mengalami kesukaran untuk tetap terhidrat, yang meningkatkan risiko strok haba.

2.Aktiviti fizikal dalam cuaca panas

Latihan atau penyertaan yang berlebihan dalam sukan seperti bola sepak atau larian jarak jauh dalam cuaca panas boleh menyebabkan panas terik. Hadkan aktiviti anda sekurang-kurangnya beberapa hari untuk mengelakkan pendedahan cuaca panas secara tiba-tiba.

3.Masalah kesihatan lain sedia ada

Keadaan kesihatan kronik yang lain seperti penyakit jantung atau paru-paru dapat meningkatkan risiko panas terik. Hal lain seperti masalah obes, menjalani gaya hidup yang tidak aktif atau sedentari dan pernah mengalami masalah strok haba.

Bagaimana untuk mengelakkan panas terik?

Panas boleh diramalkan dan dapat dicegah. Ambil langkah-langkah ini untuk mengelakkan cuaca panas.

1. Tetap terhidrat: Minum banyak cecair sehingga badan anda dapat berpeluh untuk mengekalkan suhu badan yang normal.

2. Pakai pakaian dengan warna yang lebih ringan, ringan, pas: Ini akan membantu badan anda menyejukkan badan dengan betul semasa cuaca panas.

3. Elakkan aktiviti berat pada waktu paling panas dalam sehari: Lebih baik jika anda dapat menjadualkan aktiviti fizikal pada waktu yang lebih sejuk pada waktu siang seperti pagi atau petang. Sekiranya anda tidak dapat mengelakkan aktiviti berat dalam cuaca panas, ingatlah untuk minum banyak air dan berehat di tempat yang lebih sejuk.

4. Orang yang berisiko lebih tinggi harus lebih peka: Sekiranya anda menjaga anak kecil atau orang tua, bantu mereka untuk menjauhkan diri dari persekitaran yang panas. Bertindak dengan cepat jika anda melihat gejala terlalu panas yang boleh menyebabkan panas terik.

5. Gunakan pelindung cahaya matahari: Sapukan pelindung matahari spektrum luas dengan SPF 15 atau lebih semasa anda berada di luar dan sekitar. Sapukan semula pelindung matahari lebih kerap seperti setiap dua jam jika anda berenang atau berpeluh untuk mengelakkan selaran matahari. Selaran matahari mempengaruhi kemampuan badan anda untuk menyejukkan dirinya sendiri.

6. Jangan tinggalkan sesiapa di dalam kenderaan :Tidak selamat tinggal di dalam kereta ketika diparkir di bawah cahaya matahari, dalam cuaca panas. Adakah anda tahu suhu di dalam kereta anda boleh meningkat lebih dari 11 darjah C hanya dalam 10 minit ketika berada di bawah cahaya matahari?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *